جمهوري مصر العربية دي مدرستي  (أحمد شوقي الصياد)

جمهوري مصر العربية دي مدرستي 
(أحمد شوقي الصياد)
محافظه الدقهلية الغاليه فيها كرستي
دكرنس القباب الصغري احلا طفولتي 
حافظ ونفسي أكون معاهم. دلوقتي 
واعرف اعمل زيهم ارفع فوق الايادي 
واسمع اوامر الطبور وكلام أستاذي ينادي 
من بعيد انتباه أكون مستعد اه عادي 
انا شاطر والله بس ياريت حد يدخلني 
واجواب علي أي أستاذ لما. يسألني 
عارف اني مش لابس نظيف 
وممكن مش لاقي حتي الرغيف 
هو ذنبي اني من قرية. وريف 
حتي زمان كانو يروحو للعريف 
يحفظهم بصوت جميل. و شريف 
انا حظي لا قيت عريف ولا رغيف 
نومي فرش وغطاء هو الرصيف 
نفسي أشعر اني لي بيت مش ضيف 
وحضن أم يرحمني من حراره صيف 
يابلادي انا لي حق ولا مليش. تصنيف 
ولا الي زي مش من حقه يعيش .?
(أحمد شوقي الصياد)

تعليقات

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

(( الشــرح الكافـــي في علمــي العـــروض والقـــوافــي )) اعداد الشاعر / سيد غيث ...

غافلت بيتي.... مهيااارالليل .....

عيون إلزا لويس أراغون / Louis Aragon نص منقول