?المهم حبك عايش في قلبي؟ ?جابرعبدالقادر؟?انا احب بلدي؟

?المهم حبك عايش في قلبي؟
?جابرعبدالقادر؟?انا احب بلدي؟
https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xaf1/v/t1.0-9/
? انا ابن البلد من الفقراء واحب 
اكون عند حسن ظن الفقير 
والغلبان علشان انا منهم وابويه 
منهم انا لم افكر ان اكون
زعيم ولا رئيس كنت شايف 
العدوان من كل حته والكل 
عاوز يا خد قطعه من بلدي 
وانا واخواتي واهلي بلدي 
واقفين لا نعرف نعمل ايه 
لكن جاء الوقت نقول ندافع عن 
بلدنا ضد ايه مستعمر او عدوان 
من بره او من جوه البلد مهم 
يكون مين الجبناء من اهلي 
البلد مع الاستعمار ضد البلد 
وكل واحد اهم حاجه عنده يخطف 
قطعه من بلدي الغالي هو العدو عاوز 
ايه غير البلد كان بيروح لكل البلاد 
التي تقدرتسعادهم في طرب الوطن 
الكبير ونحن شايفين علشان كان 
معظم زعماء العروبه مشغولين وكل 
واحد يقول ليس في الوطن غيري انا 
ولكن اليوم طرب هنا وطرب هناك خايف
علي وطني الكبير اقول لكل الشعوب 
العربيه يكونو في ايد واحده ضد اي عدو 
وايه مسؤل في بلدك الذي يعمل لصالح 
البلد يكون رئيسي واكون له مطيع حين 
يغدر با اهلي بلدي نكون سلاح ضده وضد 
الذي يكون معه الشعب هو سلاح الحريه
ونفس الوقت سلاح الدمار انا مع اخويه 
في فلسطين واخويه في العراق واخويه 
في سوريه واخويه في تونس واكون شهيد 
ضد اي عدو في بلاد العروبه سلاحي ضد
عدوي وعيوني علي ارضي لو اموت فيها 
شهيد اكون اكتر من وحد علشان يكون معي 
الله القوي الذي قال شهداء الوطن احياء 
ولكن لم تشوفهم علشان هم الملائكه 
بعدذلك يحاربو الاستعمار والجبان؟
?جابرعبدالقادر؟
?المهم حبك عايش في قلبي؟
?جابرعبدالقادر؟?انا احب بلدي؟

تعليقات

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

(( الشــرح الكافـــي في علمــي العـــروض والقـــوافــي )) اعداد الشاعر / سيد غيث ...

غافلت بيتي.... مهيااارالليل .....

عيون إلزا لويس أراغون / Louis Aragon نص منقول